برندینگ به موقعیت احساسی/ هیجانی ای که یک محصول در مصرف کننده ایجاد می کند می گویند. یک برندینگ موفق نیازمند ساخت تصویری ماهرانه و خلاقانه در ذهن مصرف کننده است که این مهم جز به واسطه ی لگو و طیف رنگی محصول به دست نمی آید.
برندینگ یک محصول از ترکیبی از عوامل متفاوت به دست می آید. عواملی مانند نام محصول ، لگو، استفاده از رنگ ها، قلم نوشتاری، گرافیک، صدا، سبک استفاده از سایر عناصر طراحی، بازاریابی و از همه مهمتر مشخصه هایی که در طول مصرف از خود نمایان می کند.
ساخت یک تصویر خلاقانه از محصول در ذهن مشتری، فقط به معنی طراحی یک لگو و چسباندن آن به هر سطحی یا استفاده از رنگهای محصول در هر موقعیتی نیست، بلکه یک برندینگ معنادار و با کیفیت که تجربه ی فوق العاده ی کاربر را به همراه دارد بسیار موفق تر است.
در یک بازار رقابتی، شرکت ها برای این به برندینگ محصولات خود می پردازند تا بتوانند محصولشان را از محصولات سایر رقبایشان مجزا کنند. همچنین ساده لوحانه است که بگوییم کلا برندینگ اشتباه بوده و یا نباید به آن پرداخت، اما تا حدودی می توان ادعا کرد که برندینگ نرم افزار تا کنون ضعیف انجام شده است.هدف از برندینگ نرم افزار همگام کردن برند با سبک، کیفیت و تجربه ی کاربر است. اما همیشه توسعه دهندگان این هدف را به تنهایی در کیفیت نرم افزار خلاصه می کنند که نتیجه ی آن می شود سردرگم کردن کاربران به جای لذت بردن آنها.
• ساخت یک کاراکتر و سبک متمایز و واضح برای نرم افزار
• ایجاد رابطه ی احساسی هیجانی با کاربر
• کیفیت بالا
• دارای استراتژی تولید و تداوم اجرا
• همگام با استراتژی کلی برند
• ماندگاری...بعد از بار هزارم هم به اندازه ی اولین بار لذت بخش است
• هیچ مشخصه و سبک روشن و واضحی ندارد
• با کاربر همراه نیست و اصطلاحا روی مخ است
• دوست نداشتنی است
• همه جا دیده می شود
• یک طراحی اختصاصی دارد که به هیچ درد کاربر نمی خورد
• بعد از کمی استفاده به سرعت کاربر خسته می شود(طراحی خسته کننده ای دارد)
برندینگ موفق نرم افزار با طراحی خودش آغاز می شود. یک نرم افزار خوب با هدف دستیابی به منتهی نیازهای بازار هدفش به صورت دقیق و کارآمدی طراحی می شود. در نظر گرفتن کارایی های بی همتا و توجه فوق العاده به جزئیات موقعیت برندینگ قدرتمندی را برای نرم افزار فراهم می کند.
انتخاب صحیح نام محصول
انتخاب یک نام مناسب کلید یک برند قدرتمند است. یک نام خوب هم به یاد می ماند و هم به اختصار مزایای نرم افزار را به ذهن منتقل می کند. در طولانی مدت یک نام صحیح ازلگو، رنگ و طرحی که برای محصولتان انتخاب کرده اید بسیار مهم تر خواهد شد و در برندینگ شما تاثیر خواهد گذاشت.
برندینگ نرم افزار به عوامل زیر دسته بندی می شود
مقدماتی:
• نام محصول
• لگو
• طیف رنگی
• صدا
این عناصر اولیه ،عواملی هستند که توجه زیادی از کاربر جلب می کنند به همین خاطر باید در طراحی آنها بسیار با دقت و کنترل شده عمل کرد. برای بیشتر نرم افزارها صدای خاص پیشنهاد نمی شود.
متوسطه
• طراحی عناصر نرم افزار
• آیکون ها و طراحی گرافیکی
• عناصر گرافیکی ثانویه
• رنگ های تاکیدی
• انیمیشن
• عناصر متحرک
• سایه ها
• پس زمینه و ترانسپرنسی
عناصر متوسطه برندینگ کمی دقیق تر و ظریف تر است و به همین خاطر مورد مصرف آنها وسیع تر است. درحالی که به نظر می رسد هر کدام جداگانه تاثیر زیادی به کل کار ندارند اما وقتی در کنار هم قرار می گیرند کاراکتر و سبک محصول شما را تشکیل می دهند. عناصر متحرک تاثیر بیشتری نسبت به عناصر گرافیکی ثابت دارند که کاربر به مرور زمان ناخودآگاه آنها را نادیده می گیرد.
سوم
و در نهایت دسته ی سوم عوامل برندینگ
• قاب های پنجره ی اختصاصی
• منوی های کنترلی اختصاصی
هرچند برای نرم افزارهای خاص مانند بازی ها و یا وب سایت های بسیار خاص خالی از لطف نیست که بتوانند منوها و کنترل های خاص خودشان را طراحی کنند، اما برای الباقی بهتر است که از قالب های استاندارد پیروی کنند. اینکه محصول شما عجیب و دور از ذهن به نظر برسد ، ممکن است در اولین نگاه جذاب به نظر برسد، اما برای هویت یک برند قوی اصلا مطلوب نیست. باید هدفتان این باشد که محصولی با هویت تولید کنید که در عین کارآمدی و آشنایی با ذهن کاربر، هویت و مشخصات اختصاصی خودش را داشته باشد.
pic239794210001